Wildezeugentoer 2009

Dag 1                    The boys are heading for the mountains                   zondag 26 april 2009

Hallo allemaal, Vandaag is de WildeZeugenToer 2009 begonnen! Om kwart voor 7 afscheid genomen en naar Scheele Lou gereden bij 's Heer-Hendrikskinderen. Silvan kwam daar ook net aan en we rijden gelijk door. Om 10 uur stopt de van Geijtenbeeke er mee (mijn Goldwing) hij heeft het begeven. Ik sta in België aan de A3/E25 bij Houdemont stil zonder benzine! 170 miles lang 150 km per uur is dus net te veel, gelukkig is het droog. Onderweg heeft het van af Antwerpen gegoten van de regen. De lucht begint nu gelukkig open te breken. Terwijl de auto's voorbij razen..... is Silvan is naar de volgende afslag gereden voor benzine. Hij is binnen 15 minuten met twee colaflessen, hoe kan het ook anders, terug met benzine. Snel erin voordat de oom agent langs komt en ik een dikke prent krijg. Dit is wel echt een zeugenactie hoor hahaha.

Bij Arlon tank ik een paar liter want we willen natuurlijk wel goedkoop volgooien in Luxemburg. We verliezen met deze actie nog geen uur. In Luxemburg tanken we vol en dat scheelt weer een paar euro. We stopen om 12 uur om ff peukje en de route aan te passen. We geven tomtom de plaats Die in richting de Drôme. We hebben nu 400 km gereden en Die is nog 600. Sil zijn rugje doet het prima. Hij voelt hem wel maar het gaat goed. De volgende stop is al na 110 miles, ik neem geen risico meer. Een keer stil vallen is leuk maar geen twee keer op 1 dag.

Eindelijk een bakkie koffie. We zijn vlak bij Nancy de tolweg op gegaan, de A31, dat schiet lekker op. 553 km staat op de teller. Het is onderweg soms 20 graden, heerlijk om te rijden. Het is nu 2 uur, we gaan zo even kijken voor een mooie omgeving en daar gaan we heen om een camping te zoeken. We zijn weer ff gestopt, we hebben 100 km in de regen gereden. Nog ongeveer nog 50 km naar de camping. De regenbroeken hebben we maar aangedaan. Vorig jaar hebben we ook te lang door de regen door gereden, weet je nog Mike? Dus dat doen we nu niet. 16:20 uur we zitten in Orville. Het weer is niks, we zijn bij een camping zonder WiFi, maar wel aan de koffie. We besluiten om verder te rijden, maar dat is niet slim. We vinden geen camping die ons bevalt, rijden meer dan een uur onnodig door de regen en...... We komen weer uit in.... Orville bij de camping waar we koffie hebben gedronken en niet op die camping wilde staan.                         Als twee verzopen katten zetten we onze tent op en binnen een halfuur zitten we onder de luifel aan de warme prak. Heerlijk lekker wijntje en jajem. Het is nu kwart voor 9 en gaan zo de camping verkennen. Het is droog, eindelijk. Om een uur of 10 gaan we ons mandje in want we zijn best moe. Morgen een nieuwe dag.

Dag 2                                   We zijn in de Drôme                                       maandag 27 april

We hebben goed geslapen, om half 8 zijn we uit de tent om op het gemakje aan de koffie/chocomel te gaan. Het weer is erg grijs en we overleggen wat we gaan doen. We gaan naar de Drôme.

Het is ongeveer 400 kilometer naar Die dus dat is wel te doen. Met de ruggetjes gaat het prima! De lucht breekt open en de zon komt op de camping. Snel leggen we de natte jassen en helmen op het gras en die drogen binnen een uur. Als we van de snelweg afgaan zeggen we tegen elkaar ‘hoop dat we niet naar rechts de bergen in moeten….. ‘ prachtige bergen maar een inkt zwarte lucht…. Maar helaas we rijden steeds meer richting die donkere massa.

We besluiten om een camping bij het plaatsje Crest te proberen en dat is gelijk raak. We komen om half 5 aan op ‘Camping Gervanne’ wat in het dorpje Mirabel et Blacons ligt. Het ligt aan een riviertje wat erg snel stroomt en erg bruin is van de grond die mee gesleurd wordt van de regen die de afgelopen dagen is gevallen. Wil je kijken of dit een camping is waar je ooit nog een keer naar toe wil dan is dit het adres. www.gervanne-camping.com. Een prachtige camping, goed sanitair en verwarmde douches en gratis WiFi! Dus deze zeug is in zijn zeugennopjes. We zetten de tent op en gaan naar Crest om boodschappen te halen. Als we terug zijn en bij de tent zitten schijnt het zonnetje, donkere luchten drijven steeds verder weg richting Die! We bakken lekker wildezeugen food. We kijken de nieuwste film van Wolverine, een echts B film!!! Heerlijk bij het vuurtje van gesprokkelde takjes op de bbq.

De temperatuur als we gaan pitten (middernacht) is een graad of 8, dat is nog altijd 5 graden warmer dan vorige zeugentoer, tot morgen……

Dag 3                                   Berg beklimmen op de motor                       dinsdag 28 april Vanmorgen slapen we uit! het is half 9 en prachtig weer. De zon komt nog niet bij de tent dus gaan we een stukje verder zitten om lekker te ontbijten. We nemen een lekkere warme douche en gaan straks lekker toeren. We geven de Garmin in dat we over ‘Le Grand Echaillon’ willen rijden, een berg van 1500 meter hoogte. Prachtig is het, heerlijk om met de muziek van Santana en dochters van Marco B door de bergen te rijden. We nemen gelijk nog de Col des Limouches mee, niet zo hoog maar ook heel mooi.

Onderweg naar boven komen we bij borden ‘Rout Barree’ waar we dus niet verder mogen. Natuurlijk geld dit niet voor ons, wij weten dat het boven mooi is. Als we boven zijn genieten we eerst van het adembenemende uitzicht en besluiten dan om ook nog een stukje door deze prachtig half ontdooide landschap te gaan lopen. Als we verder willen staat er nogmaals dat we niet verder mogen maar ja…. Wij dus wel….of toch niet. Een eind verder zien we de werkmannen die de weg aan het ontdoen zijn van de laatste resten sneeuw. De weg was wel begaanbaar maar toen de bulldozerchauffeur ons aan zag komen schepte hij grote bakken sneeuw die hij weer over de weg heen gooide. Silvan wilde er op af om die franse lul op zijn lazer te geven. Ik kon hem via de kwaakbak op andere gedachten brengen. We zijn tenslotte omgedraaid voor een ander weg terug naar beneden.

Terug beneden aan de berg Echaillon komen we weer een berg tegen waar we niet op mogen. Dus dat betekent dat het een hoge berg is waar ze dus ook stenen en sneeuwresten aan het opruimen zijn van de winter. En jawel na een kilometer of 15 zijn ze ook daar weer bezig. Deze mannen zijn een stuk sympathieker en laten ons door. Op de terugweg zijn we in Grenoble geweest om boodschappen voor het avondeten en hebben we gelijk getankt. De benzineprijzen verschillen heel veel. Soms is het 1.33 en soms 1.15! Luxemburg is met 0,99 cent per liter het goedkoopst voor ons. Hoewel…. Andorra is nog goedkoper, Sil kijk is op de Garmin… hoever is dat nog???? Sil zegt: met 3 pillen moet ik het halen.

We gaan lekker BBQen. We hebben lekker gemalen soortgenoot in worstvorm en in rib vorm. Gebakken aardappeltjes met komkwammer.

We gaan na het eten de website updaten en daarna lekker vuurtje stoken en een filmpje kijken, 'Die Hard 134'. Voor nu of straks, snuitjes toe en hoefjes boven de dekens…..

Dag 4                                   This could be Heaven - Queen                                     woensdag 29 april

Vanmorgen waren we vroeg op, half 8 uit de tent omdat ik ‘Benzeug’ wakker werd van de koppijn en de vogels daar fijn aan mee hielpen. Ik had echt maar 1 flesje bier op. Wat kan je dan beter doen dan koffie drinken. Lekker met de laatste krentenbol uit Holland. Het weer is zwaar bewolkt maar dat zal niet lang duren. Om 10 uur breek de zon door de wolken en gaan we op pad. Sil heeft vandaag de toer uitgezet. Hij heeft er zin in! 3 cols van de tweede categorie op het programma. Op de kaart zeker te doen op 1 dag. Sil is erg vrolijk hij zingt de hele tijd ‘dochters van Marco B. Om half 11 rijden we van de camping richting Die. Als we een half uur onderweg zijn begint het te regenen en te hagelen. We stoppen ergens op een leuk weggetje om de bui voorbij te laten gaan. We eten een stokbrood met pindakaas en de regen trekt verder en wij rijden erachteraan.

We beginnen aan de eerste col. ‘Col de Mennee’ is een prachtige berg. We sturen de ene na de ander haarspeldbocht door. Het schiet niet echt op want het is zo mooi dat we iedere keer ergens een foto of filmpje voor jullie van willen maken. Boven op de berg zet ik koffie. We hebben een gasbrander en pannetje en koffie meegenomen. Als ik de koffie in wil schenken zeg Sil dat we de bekers niet mee genomen hebben. Dus dan maar uit de pan drinken. Ondertussen begint het te sneeuwen en belt Lien. Als we verder rijden, een lange tunnel door de berg, rijden we de Drôme uit.

Om 3 uur zitten we in het dorpje Mens. Dit dorpje ligt aan de voet van de echte groten jongens van 4000 meter, departement Isére, regio Rhône-Alpes. We drinken op het terras van het plaatselijke café wat. We hebben dan ongeveer 100 kilometer gereden door de bergen. Queen schalt uit de boxen van de van Geijtenbeek. Wat is het hier mooi, dit zou de hemel kunnen zijn!

Om 5 uur lopen we door de Carrefour in Grenoble voor de dagelijkse boodschappen. We moeten nog zeker 2 uur rijden naar Crest waar Sil niet erg blij mee is. Zijn rug heeft het wel een beetje gehad vandaag. Als we terug in Crest zijn, rond 7 uur gaan we uit eten. De plaatselijke snackbar/café serveert friet met een soort kabab. Het smaakt goed na zo’n dag sturen.

De Franse automobilisten zijn erg galant (of bang voor motoren) want als ze ons in de spiegels zien gaan ze rustig met twee wielen door de berm om ons er langs te laten. Ook bij een snelheid van 100 km per uur. We hebben vandaag heerlijk prachtige bergweggetjes gereden. Hiervoor kwamen we naar de Drôme. Mooie kronkel weggetjes afgewisseld met mooie snelle wegen door de valleien. We hebben 260 km gereden.

Nou dit was het wel voor vandaag. Het is nu half tien en nu moeten we nog naar de receptie om dit op de website te zetten. Dit wordt weer nachtwerk maar dit geeft niet. We hebben nog een stuk film en een hele kip voor op het vuur.

Dag 5                    Het leven van een wildezeug gaat niet over rozen                  donderdag 30 april Wij horen jullie denken, die zeugen hebben het goed voor elkaar! 10 dagen toeren door Frankrijk, huis en haard achter laten en lekker gaan beesten maar niets is minder waar! Afzien is het, keihard afzien! Wat doe je als je door de mieren in je tent gewekt wordt…. Dan ga je er maar uit. Mijn lieve dochter heeft er vorige zomer een paar weken mee in de tuin gekampeerd, en toen rookte ze al! Door het brandgaatje van het tentdoek stromen de mieren naar binnen. Een prachtig mierenluikje dus….er zal nog wel wat zoetigheid van toen in liggen? Klopt hé Saskia…. ;-))

Silvan heeft al gedoucht en is al naar de bakker geweest als ik mijn tent uit kom. Het weer is heerlijk, de zon schijnt en het is een graad of 16 prima temperatuur voor het ontbijt. Terwijl Silvan de tafel dekt en koffie zet ga ik snel de vaat doen van gisterenavond, ieder zijn eigen werk toch? We nemen vandaag vrij, de baas vindt het prima. We gaan de natuur in met onze camera’s. Langs de camping loopt een mooi riviertje die we stroom opwaarts gaan volgen. Het is maar een klein riviertje maar genoeg om kopie onder te gaan.

Sil neemt de route bovenlangs want die heeft natuurlijk zijn schoenen en sokken aan en kan dus niet het water in. Ik ga onderlangs, lekker door het water met mijn voetjes. IJskoud is het. Wij denken dat de sneeuw die we gisteren in de bergen bij Mens hebben gezien nu langs de camping komt. Ik moet er niet aan denken om hier nu te gaan zwemmen.

We schieten mooie natuurfoto’s. We hebben het IJsvogeltje gehoord en de waterspreeuw gezien en die willen we graag fotograferen. Ik loop dus van rots naar rots en ja, je voelt het al aankomen natuurlijk….. pleur ik op mijn bakkes en duik het ijskoude water in. In een reflex wil ik me val breken en ondertussen wat forel onderwater fotograferen. Weet je dat mijn Sony niet waterdicht is en dus niet tegen smeltwater kan. Als ik boven kom zie ik dat er geen forel op staat maar ‘camerafout’. Einde oefening dus. Ik weet zeker dat de Franse nu ook weten hoe ze in het Nederlands moeten vloeken. Ik riep hard naar Sil maar die stond een stuk hoger en droger. Door het lawaai van de rivier hoort hij mij niet terwijl ik toch heel hard vloekte. Sil komt na een minuut of 5 terug om te kijken waar ik blijf. Ik heb in tussentijd de camera ontdaan van batterij, telelens en geheugenkaart. Ik droog hem zo goed als het kan met het kleine stukje droog T-shirt en leg alles in de zon. We gaan toch nog een stukje verder stroomopwaarts om de waterspreeuw te zien maar helaas. Ik denk dat ie snel onderwater is gegaan (dat kan hij want hij heeft geen camera) toen hij ons zag.

We gaan terug waar mijn ‘watercamera’ ligt en nemen alles mee. Onderweg zien we mijn slipper die ik bij de val verloren ben op een steen liggen die daar is aangespoeld. Ik moet hem van Sil de strandjutter meenemen want hij denkt dat die andere ook wel ergens aangespoeld is. Hij krijgt gelijk want aan de overkant van de rivier ligt ook mijn rechtse slipper. Het wordt nog een heel gevaarlijke stunt om deze terug te krijgen. Levensgevaarlijk redding operatie wordt het maar die slipper wil ik terug. Deze heb ik op de vorige zeugentoer in Frankrijk gekocht en die kosten toch wel 3 euro.

cameraoven We denken dat we hier nog wel een paar dagen blijven. Het is een super camping.  Aardig mensen en het weer lijkt tot vrijdag goed te blijven. De bergen in dit gebied zijn mooi en talrijk. We kunnen dus nog genoeg toertjes uitzetten. Om 3 uur gaat Silvan boodschappen doen in Crest. Ik ga vast wat voorbereidingen doen aan de website. We hebben weer de nodige toeren uit gehaald om dit verslag op de site te krijgen. Gisteren onder de kerk in Crest gezeten toen was eerst de batterij op. Sil snel om de reserve en toen hij terug was, was de tijd om net voordat het filmpje op youtube stond. Nu zitten we in een internet café in Die met een Frans toetsenbord wat niet zo lekker typt.

Mike, ouwe jongen, sorry, je verjaardag video staat een dag te laat op de site maar komt recht uit ons hart. Terwijl jullie allemaal fijn Koninginnedag aan het vieren zijn denken wij aan vorig jaar. Toen zaten we op een camping aan de voet van de Pyreneeën en vierde we de verjaardag van de ‘Tamme’. Dit jaar is hij er niet bij en we missen hem wel. MikeZeug, tamme, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wij nemen er hier een paar op jou, en ik hoop dat je ons cadeautje die Agnes je hebt gegeven leuk vindt en dat je volgend jaar op je nieuwe BMW weer mee gaat! Hier is ons tweede cadeau van ons, veel plezier ermee.

Dag 6                                   een nieuw begin…..                                         vrijdag 1 mei

Vanmorgen vroeg opgestaan, half 8 de tent uit. Sillie ligt nog heerlijk in zeugenland. Lekker ff douchen tandjes poetsen. Het wordt een prachtige dag met veel zon en een graad of 20! Prima weer om lekker een paar cols te rijden. Terug bij de tent is Sil er ook uit en drinken koffie en chocomelk. Ik heb de batterij van de videocamera die we voor bij de camping ergens achter een muurtje verstopt hadden (moest opgeladen worden) gelijk meegenomen. We hebben vandaag de website van gisteren voor jullie in Die bijgewerkt. Dus als het goed hebben jullie ons verjaardagscadeau voor die tamme kunnen zienBij Die gaan we ‘Col de Pennes’ op. Een klim van 8 kilometer met alleen maar slingerdeslanger weggetjes. Onderweg als we op de helft zijn gaan we eerst een lekker stokbroodje knakkies eten. Het is een feestdag en dat kan je goed merken. Er rijden veel collega motorrijders over Gods wegen. We monteren hier ook de videorecorder aan mijn linker high-way step om mooie video’s voor jullie te maken. Het is even knutselen maar dat gaat wel lukken. We weten het…. gisteren en de dag ervoor zeiden we ook dat het prachtig was, maar vandaag is het helemaal super. Echt super mooie afdalingen gemaakt. Goede wegen en prachtig weer! Gemiddeld 21 graden. We hebben een aantal filmpjes gemaakt van de afdaling en 1 ervan laten we hier zien. Om half 5 zijn we terug op de camping en hebben we ongeveer 100km gereden. Voor ons zeugen ‘peanuts’! We pakken ons stoel en jajem en gaan naar ons privé kiezelstrand toe. Tot nu toe gaat de dag een stuk beter dan die van gisteren. Omdat het een feestdag is hebben we geen eten kunnen kopen en gaan zo naar Crest voor een patatje of zo (natuurlijk wel van biologische piepers) anders zou het ongezond zijn. Want voor je het weet heb je een zeugengriepje te pakken.

We rijden om 9 uur naar Crest toe in de veronderstelling dat we daar nog lekker pizza kunnen eten. Helaas konden we alleen eten mee krijgen en niet meer opeten in het restaurant. We zijn toen even door de winkelstraat gelopen op zoek naar een ander eettentje en gaan bij ‘de Instalbull’ eten. Echt lekker zeugenvoer. We wilde ook nog even wat gaan dringen in een gezellige bar maar die hebben we niet kunnen vinden, alles ging al dicht. We gaan maar terug naar de camping en maken nog een kampvuurtje. We nemen er nog een jajem en gaan om 12 uur slapen. Morgen willen we weer een paar Cols rijden. Welterusten en tot morgen, knor..

Dag 7                                   Dans de la Drôme                                           zaterdag 2 mei

Goedemorgen deze morgen, 9 uur en we zitten aan de koffie/chocomel. Met de kaart op schoot kijken we welke Cols we gaan rijden. We kiezen voor Coll de Pennes le sec, ‘Col de Muse’ die we opgaan vanuit het plaatsje Point de Quart.
Op mijn hand zetten we de wegnummers, is wel zo makkelijk.

Onderweg monteren we de camera nog een keer om nog wat rijdende beelden te maken. De Cols zijn prachtig maar ‘Coll de Muse, heeft echt een stukje nieuw vloerbedekking nodig! Wat een putten en gaten en geplakte stukken asfalt.

Heb af en toe het gevoel dat mijn topkoffer eraf rammelt en dan is 10 km best ver. Als we om half 5 terug op de camping zijn hebben we bijna 160 kilometer gereden. Het was weer heel mooi maar dat zal onderhand wel erg afgezaagd klinken? Onderweg kopen we een kilootje aardbeien en een paar croissants die we onderweg lekker opeten.