Nieuwerkerk/'s Gravenpolder  - Grenoble                            Even lekker naar Zuid-Frankrijk                            Vrijdag 26 april

Oké, het was eigenlijk de bedoeling om vanuit Duinkerke de TET te starten in sectie 3, naar Wavrans Sur l'Aa om daarna sectie 1 op te pakken en zoveer mogelijk richting van Cels te rijden in 7 dagen tijd, onderweg hotelletjes te boeken maar het weer in het noorden van Frankrijk is te slecht. Rond de 10/12 graden met veel regen..... Wessel en ik besluiten om de brommers op de trailer te zetten en naar het zuiden te rijden (met een slakke gangetje van 100km/p uur) We komen uit in Grenoble. Petra regelt voor ons vanuit Nederland een hoteletje, luxe hoor!                                             Artikel over de Nederlandse TET
motors op trailerOnderweg richting Zuid-FrankrijkAangekomen in Grenoble

Morgen willen we op tijd richting Castellane rijden om de tent op te zetten en lekker te gaan touren. De TET (Trans Euro Trail) loopt vlak achter de camping richting Nice en de andere kant op richting Montelimar.

Grenoble - Castellane                                                           Halve dag TET'ten                                              Zaterdag 27 april

Goedemorgen iedereen, ik hoop dat jullie een fijne Koningsdag hebben in Nederland en Egypte...... in Nederland is het koud en Egypte heet! Wij springen onder de douche en gaan richting de camping in Castellane. Onderweg ontbijten we bij de Mac, we waren vroeg uit de veren want we willen zo snel mogelijk op de camping in Castellane aankomen. Het is nog ongeveer 300 kilometer en ik weet dat we nog maar 150 kilometer over de Peage gaan en de de laatste 150 door de bergen. Dit stuk tussen de reuzen hebben we vorig jaar met Frits, Marcel en Bram ook gereden. Ook ben ik hier vorig jaar langs gereden met Petra en hebben toen lekker gegeten hier in een restaurantje. Als we in de regio Verdon komen maken we foto na foto en filmpje na filmpje. Wessel en ik samen zijn goed voor een bus vol Chinezen in de bollenstreek, wat is het hier toch mooi. We willen maar 1 ding en dat is zo snel mogelijk uit dit blik en op onze motoren klimmen!

We begrijpen dat het in Nederland, Koningsdag, dus maar 12 graden is en dat vinden we voor de thuisblijvers toch wel jammer. Hier lopen wij inmiddels in ons blote kont zo warm is het.
Camping CastellaneWe zijn iets over 12 zijn in Castellane en binnen 2 uur staat de tent, zijn de bedden opgeblazen, ligt alles in de tent en staan de brommers te trappelen om de bergen in te gaan.

Van hier uit rijden we in 5 dagen tijd een gedeelte van sectie 4, van Saint Jurs tot aan de Spaanse grens bij het plaatsje Olivetta en rijden 356 kilometers over de mooiste weggetjes met heel veel offroad. Het gaat van gravelwegen, bergwegen en door de bossen.

Voor we op de TET zijn moeten we ongeveer 15 kilometer rijden om bij het dichts bij zijnde punt van de TET op te rijden. We moeten nog even zoeken maar dan hebben we hem. De komende 75km worden Epic! Het gaat gelijk los, veel gravel weggetjes en in no time zitten we op bijna 1500 meter. Na een uur rij ik een taluut op waar een mooi grasveldje ligt en willen we koffie zetten. Alles bij ons behalve koffie filter en koffie. Nou ja dan maken we maar een paar foto’s hahahaha.
1 Bergen van Blieux2 bergen rondom Majastres2 berggen rondom Majastres 23 ruine Saint Jurs

Rond een uur of 4 zien we een mooie berg waar we opwillen rijden. Ik blijf op de weg staan om Wessel te filmen. Na een eerste poging moet hij omdraaien omdat hij niet verder komt. Na een betere aanloop komt hij met heel veel moeite en moed toch boven. Ik hoor hem juichen. Het is echt hoog en dan ben ik aan de beurt. Het eerste stuk is echt super steil en de rest ook! Ik sta halve wege stil en ga het gras op. Mijn nopjes doen het super en mijn 250cc trekt me zo de berg op, gaaf!.
We nemen even pauze want het is toch wel behoorlijk hard werken. Ik wil nog even met de drone vliegen maar de beelden zijn niet scherp. Weet niet wat er aan de hand is dus weg met dat ding. Het is heerlijk in het zonnetje ook al staat er een behoorlijke wind. De afdaling is nog een hele klus. Wessel gaat weer over het stenige stuk en ik neem weer het gras. Ik schat dat de helling  toch wel een 30% was. Beneden aangekomen spelen we nog een beetje op het zachte grasveld. Het heeft de afgelopen dagen zeker wel geregend want de grond is behoorlijk zacht. Wessel trekt zijn Yam regelmatig op zijn achterwiel en geniet als een jonge hond.

Het is inmiddels 6 uur en we moeten volgens mijn navigatie nog anderhalf uur terug naar Castellane en we hebben nog niet gegeten. Om 7 uur hebben we een heel leuk restaurantje gevonden waar we gaan eten. De kok is een vrolijke vent en schotelt ons heerlijke dingen voor. Pesto met heerlijk brood, lekker bij ons biertje. Even later komt hij met carnard die 2 weken in het zout heeft gelegen. Heerlijk en niet eens heel erg zout. Lekkere zachte smaak heeft het. Hij verteld dat het een test is en hoopt dat we het lekker vinden. Als hoofd gerecht nemen we entrecote en krijgen daar veel lekkere frietjes bij.
4 voor restaurant in Saint Jurs 5 Restaurantje Saint Jurs

We hebben heerlijk gegeten en als ik wil betalen zegt hij dat ik hier niet kan pinnen. Geen probleem zegt hij, we gaan over 10 dagen toch dicht dus pech. Hij excusseert zich hiervoor en zegt dat hij het had moeten zeggen dat je hier niet kan pinnen. Het was helemaal geen probleem. Wessel heeft nog €5 in zijn portemonee die hij op tafel legt. Hij schrijft zijn naam en telefoonnummer op en schrijft ook waar hij binnenkort gaat werken en zegt erbij dat als we in de buurt zijn gezellig langs moeten komen voor een goede maaltijd en een lekker pilsje.
Inmiddels is het donder aan het worden en moeten we nog een uur terugrijden naar de camping. Eerst rij ik bijna een haas aan en daarna een ree! Pffff dat kost me wel even een paar minuten voor ik weer een beetje door durft te rijden. Maar we moeten nog dik 3 kwartier dus langzaam gaat het gas er weer op. 3 kwartier door gassen in het donker, en het is hier echt donker, dat kost veel energie. Gelukkig doen mijn remmen het goed (nieuw) en moet ik af en toe wel een beetje bijremmen…….
Om 10 uur zijn we bij de camping en duiken we met een biertje en een zak chips de tent in.
                                                                                                                                             Schoen drogen op de koelkast

Om half 12 gaan we tandjes poetsen en duiken we ons bedje in. We hebben vandaag maar net 140 kilometer gereden waarvan 80 offroad. Maar de eerste dag was super!
Tot morgen, groetjes van Wessel en Ben

Castellane-Castellane                                                           Stukje TET                                                           zondag 28 april

Vandaag is het zondag en is het moeilijk uit bed komen ondanks het feit dat het vanacht aardig koud was. Vandaag willen we een groot stuk van de TET rijden maar we zijn best laat pas onderweg. Hoewel dit helemaal niet erg is want we hebben totaal geen haast en het is tenslotte ook vakantie. Gelukkig is het bakkertje gewoon open en we ontbijten eerst goed want misschien komen we onderweg niet veel meer tegen waar we wat kunnen eten. Gelukkig hebben we nog worst en neem ik twee stokbroden mee onderweg. We starten iets onder Saint Jurs wat een half uurtje rijden van de camping is. We krijgen steeds beter door dat het veel makkelijker is om 2 weken de TET te volgenen en dat het steeds van en naar de TET rijden ook wel veel tijd kost. St Andr Les AlpesHoewel, het is geen straf om over het asfalt naar het begin te rijden! Het hele stuk van de TET over de weg gaat over gedeeltes van Route Napoleon, prachtige Georges en rots formaties dus geen straf. Onze nopjes vinden het weer iets minder.

Als we bij het eerste stuk van de TET komen is het gelijk bal, wat kan je hier lekker rijden met een 'lichte' motor en mijn Honda Crf250Rall snort tevreden het ene bergje na de andere berg op. Wessel heeft meer pk's maar minder grip omdat hij geen volle noppen heeft en ik wel.
1 Thorame Basse2 Thorame Basse 2We zijn inmiddels in de regio Provence Alpen-Cote d'Azur aangekomen en de temperaturen zijn heerlijk. op 1200 meter en dan in je tshirtje koffie drinken, ja dan heb je de goede beslissing gemaakt om de auto te pakken en voor een weekje in Zuid-Frankrijk te verblijven, heerlijk.

3 La Mure ArgensWe doen de hele middag niets anders dan bergje op bergje af rijden, slippend door de bochten en spelen naast het grindpad op de zachte heuvelachtige stukken waar we met onze motoren naar boven kunnen. Wessel oeffend een 'elephant turn' maar krijgt op de helft van deze manoevre te veel grip en vliegt van zijn motor. Handig stapt hij af en we lachten erom. 1-0 voor mij en voor hij hem weer recht zet nemen we natuurlijk even een foto voor het nageslacht.

1 Thorame Bassefilmpje
                                                                                    KnipselFilmpje dag 3

Vandaag maken we het niet te laat, een keertje voor donker terug op de camping is ook wel fijn. Ik ga namelijk zelf spagetti maken. Kom er alleen achter dat ik geen boter heb dus kook ik de kipsaté maar in wijn wat ook goed uitpakt, kortom spagetti op zijn Bloks. Het gaat in iedergeval bijna allemaal op. Wessel regelt de afwas en na een lekker biertje duiken we ons nest in, morgen weer een dag.

Castellane - Col du Turini                                                      Vandaag heel de dag TET                                    Maandag 29 april

We rijden om 11 uur van de camping weg. Het is de TET van de brillen. Eerst ben ik mijn bril kwijt (de eerste dag) en vandaag is Wessel zijn cross bril kwijt. Alles overhoop gehaald maar geen bril. We denken nu toch dat hij hem is verloren onderweg gisteren.
Ik ben vanmorgen naar het bakkertje gelopen voor lekkers, dus eerst lekker ontbeten. Gisteren zagen we dat de ketting van Wessels motor vrij los stond dus hebben we eerst zijn ketting strakker gezet. De pakking van zijn linker veerpoot is zo lek als een mandje en alles is vet. Dat hij nog kan remmen....vanaf nu rij ik lekker achter hem hahahaha.
Vandaag gaan we de TET oppakken waar we gisteren zijn geëindigd. We willen vandaag zo ver mogelijk de TET volgen en dat Petra een hotelletje boekt voor ons. De tent blijft staan en ik breng de campingeigenaar op de hoogte dat we 1 of 2 nachten ergens anders slapen.

Na tanken gaan we nog even verse worst, knakkies en iets gezond halen bij de supermarkt in Castellane. Als we bij het begin van de TET zijn rijden we nog een paar kilometer terug om te kijken of we Wessel zijn crossbril vinden, helaas. We rijden via de TET richting Tende. Het is heerlijk weer alleen hoe hoger je komt hoe kouder, en in deze tijd van het jaar is het gewoon nog dicht bij het vriespunt in de beregen. We zien nog aardig wat reuzen die hun toppen in de sneeuw houden. Onderweg maken we ergens boven op een berg koffie met stokbrood en droge worst.
1 Boven in de Allons2 Col du Valberg3 Col du Valberg
Tegen vieren rijden we Col du Valberg op en het blijft maar omhoog gaan. Zitten op een gegeven moment op de 1700 meter in de zon zowaar heerlijk warm. We zitten op de TET en het is zo mooi. Rond 5 uur gaan we kijken waar we willen gaan overnachten en we denken dat we Tende wel halen. Uiteindelijk blijven we ongeveer 80km van Tende vandaan. We gaan dus maar opzoek naar een hotel in de buurt.
4 In de bergen van La Tour5 In de bergen van La Tour6 Boven het dorpje Roquebilliere
                                        door de sneeuwfilmpje
Om 7 uur komen we in het plaatsje Roquebilliere en rijden de brommers op het plein. Er is een restaurantje maar alles is hier dicht na 7 uur op maandag. Dan gaan we maar voor een hotelletje. Petra boekt voor ons een hotel maar ik klik per ongeluk de verkeerde aan op de TomTom. Als we bij dat hotel komen lijkt het dicht. Ik bel en de eigenaar en die spreekt net zo slecht Engels als ik. Ik begrijp dat hij naar ons toe komt maar dat is een vergissing. Als ik 25 minuten later nog een keer bel wordt duidelijk dat we bij het verkeerde hotel staan.
                                                  7 Dorpsplein Roquebilliere
Het is 12 km verder, boven op Col de Turini! Het is inmiddels al aardig aan het schemeren en het is nog 12 km, 20 minuten haarspeldbochten rijden. Wessel gaat voorop en rijdt me regelmatig kwijt wat hij wel leuk vind. Maar hij wil zo snel mogelijk naar het hotel want het is heel toch wel bitter koud en het wordt steeds donkerder.                                                                                                                             8 Koud jo
Als we bij het hotel, boven op Col du Turini komen gooien we de spullen in de kamer en halen we 4 pilsjes en gaan op de kamer ons stokbrood met knakkies opeten. Het hotel is niet super krijgt van ons net 6 biggetjes. We bellen nog even met de meisjes en dan duiken we rond 11 uur ons heerlijke warme bedje!
Col du Turini - Tende/La Brigue                              TET en Tende                                                                     Dinsdag 30 april
Na een goede nachtrust op een warme kamer en een warme douche en een simpel ontbijtje gaan we pakken en op weg.
TET dient zich snel aan net als een beetje sneeuw af en toen. We komen zelfs serieus vast te zitten en moeten met zijn tweeën bevrijden. Lang gaat het 0mhoog en de 1800 meter wordt aangetikt. We komen langs Camp de Cabanes Vielles wat nu een monument is. Het is een nederzetting uit de oorlog waar een Amerikaanse tank staat. Met respect zetten we onze motoren naast de tank en nemen een foto.
1 Camp de Cabanes Vielles2 Camp de Cabanes Vielles3 Camp de Cabanes Vielles
Vlak voor het einde van de TET Frankrijk krijgen we een stukje waar wessel en ik helemaal los gaan. Het is een waar cross terrein en kunnen alle kanten op. We worden zelf een beetje overmoedig en we gaan nog een keertje terug hahaha.
4 Italiaans Franse grens5 Italiaans Franse grens
Als we vlakbij Tende komen rijden we langs de Gorges en komen in de rivier een grote rotsblok tegen in de vorm van een varken. Daar moeten we natuurlijk even een kiekje maken......wie nog twijfelt of Wessel een zoon van mij is......
5 vlakbij Tende6 Vlakbij Tende7 Wessel Zeug
Het is een half uurtje naar Tende en Petra boekt een hotelletje in het dorpje La Brigue. Wij gaan nog even kijken of we op de LGKS kinnen komen maar we lopen iedere keer vast op ongeveer 1800 meter in de sneeuw.
8 hoog boven Tende9 boven Tende
Morgen gaan we via Col du Tende het nog eens proberen. Wessel legt zijn motor nog een keer neer als hij denkt dat hij op een sneeuwscooter zit.......2-0. We gaan naar het hotel, veel te luxe voor ons Petra, maar weer heerlijk slapen in een warm bed. We gaan in het dorp eten, heerlijk kalf met friet zonder groente. De eigenaar heeft een buik van hier tot Goes, een gezellig vent en we nemen er een halve liter bij.
                                                                                                      10 dorpje La Brique11 hotel in La Brique

Tende/La Brigue - Castellane                                            Ligurische GrensKam Straat                                  Woensdag 1 april

Wessel heeft wat moeite om eruit te komen. We gaan ontbijten in het hotel, we nemen het er even van nu het nog kan. Hoewel het een beetje boven ons budget is haha. 1 slaapplaats voor de nacht2 Hotel Le MirvalWe rijden terug naar Tende en kopen baguette, kaas en iets lekkers voor onderweg. We willen nog steeds naar de Ligurische GrensKamStraat boven bij Tende. 3 jaar geleden was ik hier ook, alleen, op mijn zware BMW 800 en nu wil ik het samen met Wessel rijden. Maar welk weggetje we ook nemen we komen er niet, steeds sneeuw. Dan rijden we maar even naar Col du Tende over de weg. Vorig jaar met WZT tot iets over de helft gekomen voor we om moesten draaien ivm slechte weer en sneeuw maar dit jaar is het veel warmer. We hebben dus goeie hoop. Bijna bij de top zien we toch wel steeds meer sneeuw en als we bij de rotsblokken zijn die zijn neergelegd zodat er geen auto’s verder kunnen, zien we een stukje verder heel veel sneeuw.....
We gaan eerst even te voet kijken of het wel kan, het is wel heel veel sneeuw maar we willen de Ligurisch Grenskam Straat op. We helpen elkaar om over de sneeuw te komen. We moeten voorkomen dat de motor zich ingraven in de sneeuw dus heel langzaam in zijn 1 en flink duwen. We zijn erover. Pfffff ik wordt echt oud nu. Mijn Hondaatje doet het prima! We maken eerst een bakkie koffie met stokbrood en laten de motoren midden op de weg staan hahaha
3 sneeuw voor de koffie4 sneeuw voor de koffie5 skieen6 Fort waar we niet konden komen
Vandaag is Guusje 3 jaar geworden en natuurlijk zingen we voor haar en sturen de video via de familie app naar haar toe.
                                                                                                      Zingen voor Guusje Moment 800x600Gefeliciteerd met je 3e verjaardag Guusje!
Als we gaan rijden over de Ligurische GrensKamStraat moeten we al snel over het gras verder rijden omdat op hele stukken de paden vol sneeuw ligt. Aan de zuidkant van de bergen kunnen we langs de laatste resten van de sneeuw, hier is het bijna allemaal weg. Wel voorzichtig zo langs dat kantje. We komen bij Fort Margerita. Dit van oorsprong Italiaanse fort is tussen 1882 en 1887 gebouwd en is tijdens beide wereldoorlogen in gebruik geweest. Het fort werd in 1947 in navolging van het verdrag van Parijs aan Frankrijk gegeven. We willen graag even binnen kijken. Grote kamers waar vroeger de soldaten hebben geslapen, munitie heeft gelegen.
                                                             IMG 2437 800x600filmpje van dag 6 (voor op mobieltje)
7 Wessel8 Ben9 selfie met op de achtergrond Col du Tende
Wat een hard leven in oorlog tijd moet dit zijn geweest. De gedachte dat mede dankzij hun offers wij hier nu vrij kunnen rijden! Een gevoel van respect is hier op zijn plaats.                                                                                               Filmpje TendeTende 800x600
We hebben afgesproken om rond 4 uur in Tende terug te zijn zodat we op tijd naar Castellane gaan. Het is ongeveer 3 uur en 180km rijden. Maar voor we terug kunnen moeten we eerst weer over de sneeuw met de motoren.... dat valt niet mee of beter gezegd dat lukt niet zomaar. Als we Wessels Yam de sneeuw induwen zakt hij direct weg en graaft hij hem zo in. De zon heeft zijn werk gedaan. We proberen eerst mijn brommer op een andere plek en langs de kant wat lukt. Het kost veel moeite en mijn krachten vloeien weg.......
Wessel wil hem lopend meer de berg op duwen en ook dat lukt uiteindelijk. Wat een avontuur zeg. Bijna hadden we in het fort moeten slapen.
Als we Col du Tende afrijden gaan we eerst uitrusten met een bak verse koffie en stokbrood met kaas en droge worst. We nemen ons gemak in het zonnetje, wat is het lekker en wat hebben we een fijne week gehad zo met ons tweetjes.
10 Fort Margerita                                                                             ben en weslfilmpje
Terug naar Castellane gaat heerlijk. We rijden langs de kust en wat een huizen staan daar zeg, de rijken pikken alles in. Er liggen hele dorpen in het water gebouwd op de eilandjes die vast zitten aan het vaste land van de Franse kust. Ook als we door Nice heen rijden. Wat een stad zeg. We rijden over de brug en zien beneden prachtige oude panden. Maar druk! Wat een auto’s, vrachtauto’s, scooters en mensen, we zijn de Wereld aan het slopen.....misschien volgende keer maar met de fiets.......
Na een 20 minuten laten we deze stad met al zijn drukte achter ons en gaan de bergen weer in, wat een verschil zeg, ik hou echt van de bergen, en we slieren van bocht na bocht en zeker met deze temperaturen is het heerlijk! We rijden bijna voorbij het prachtige stadje Entrevaux. We rijden de poort binnen zoals Floris en Sindelair destijds op hun paarden, alleen dan met iets meer pk’s......  Bij een heel klein restaurantje wat nog open is gaan we malse rosbief met frietjes eten, pilsje erbij heerlijk.
Nadeel om pas om half 7 te eten is dat het daarna bijna donker is en we weer 40km door het donker moeten rijden. Het is ook aardig koud geworden en na een haas die ik bijna te pakken had zien we ook nog een ree wegspringen. In het donker rijden hier is echt sport.
Om 10 uur zetten we motoren bij de tent en nemen nog een afzakkertje. Nog ff appen met het thuisfront en dan gaan de luikjes dicht, het is mooi geweest vandaag, morgen weer een lange dag.

Castellane - 's Gravenpolder/Nieuwerkerk                           Terug naar Nederland                                              Donderdag 2 april

Vannacht was het niet zo koud en Gelukkig heeft Wessel de wekker gezet en hij moet me zelfs wakker maken. Nou goed dan ga ik wel even naar het bakkertje voor verse broodjes. Na de koffie zetten we de motoren op de kar en ruimen we het kamp op. Afrekenen en rijden want we hebben dik 12.... (15 uur) uur rijden voor de boeg voor we thuis zijn.
Het was een super beslissing om de motoren op de aanhanger te zetten en naar het warme zuiden van Frankrijk te rijden! We hebben samen 908 kilometer op de motor door mijn geliefde bergen gereden waarvan bijna 400 kilometer TET. Misschien niet heel veel maar het waren heerlijke kilometers en de TET smaakt naar meer!