Nieuwerkerk/'s Gravenpolder  - Nades                            Even lekker TETten in Frankrijk                            zaterdag 25 juli

Als jullie dit lezen rijden Wessel en ik naar Nades in Frankrijk. We brengen net als vorig jaar onze brommers op de motoraanhanger (om onze noppen te sparen) naar warmere oorden.....maar vooral, naar de bergen! We wilde eerst de TET Nederland gaan doen maar dat kunnen we ook in een weekend doen dus vooruit maar weer, richting Zuid-Frankrijk. We hopen vanavond op tijd voor het eten bij Ad en Dian te zijn die ook op de camping in Nades staan.
We kunnen onze auto en aanhanger veilig bij Slaperije Les Deux Chevaux zetten. Leuk om Yvonne, Rob en Marco weer te zien en vanavond slapen we op de camping.

aankomst Nades

De afgelopen dagen hebben we nog wel één en ander geknutseld aan onze brommers voor we ze door de Franse klei gaan slepen. Zelf onze achterbanden erop gelegd zodat we onderweg ook zelf een lekke band kunnen plakken. We hebben onder andere nieuwe skidplate en de remblokken vervangen. In Nades zullen we de tassen erop monteren en dan beginnen we zondagmorgen aan de TET.

Ga je zelf binnenkort ook met de motor op avontuur, kijk dan ook even op de site van Peter van Bartang.eu!  Alles voor hét avontuur!

IMG 5344 Van Nades richting de Pyreneeën.....

Nades -  Puy du Dome                             dag met veel gezichten                             zaterdag 26 juli

Gisteren hebben we na heerlijk paella bij Ad en Dian de eerste nacht in onze tentjes geslapen. Dat viel niet tegen maar dat kwam misschien ook wel door de hoeveelheid alcohol. Altijd gezellig met Ad en Dian en heel hartelijk bedankt dat jullie ons hebben opgevangen! Ook vanmorgen samen heerlijk ontbeten maar toen was het toch echt tijd om de motoren op te laden en te gaan rijden!

Het eerste half uur TET hebben we zowaar regen maar de verwachting is dat dit het laatste bui is voor de komende week! Het gaat direct serieus omhoog op prachtige gravel en rotspaden sommige behoorlijk stijl al. De armpjes moeten serieus aan het werk net als de brommers! Als we na een half uur aan de kant van de weg een bordje van de TET zien, gaan we daar natuurlijk een fotootje maken en zegt Wessel dat hij zijn portemonnee in de auto heeft laten liggen...... eigenlijk geen probleem want ik was wel zo slim om hem mee te nemen. Maar.....toch niet handig want ook zijn rijbewijs en kentekenkaart van zijn motor zitten erin. Nou heeft Ad meerdere keren gezegt dat als er iets is ons wil helpen en een paar appjes later zijn Ad en Dian onderweg hier naar toe met Wessels portemonnee. Nogmaals bedankt! Ad en Dian zijn deze vakantie zonder de kinderen weg maar nu kunnen ze toch zorgen voor deze 2 zeugen.......

Oké, om half 2 rijden we dan toch weer de TET weer op. We gaan een paar uur lekker rijden en zullen onderweg toch iets voor vanavond moeten vinden. Maar eerst moeten we nog wat aan de tassen doen bij Wessel omdat ze tegen de ketting en het achterwiel aankomen. Even stoppen voor dit probleem is niet erg en kan ik weer even uitrusten. We doen ook gelijk nog meer kleren uit (broek en tshirt) omdat het toch wel warm wordt.

We gaan hierna weer lekker tegenaan en we rijden rond half 5 een veld op om een bak koffie te drinken en uit te rusten. We kijken waar we vanavond gaan eten. Dit is snel gevonden en om half 7 zijn we daar. We moeten nog even wachten tot 7 uur want dan gaat de keuken pas open. We nemen lekker haan gebakken in truffel biersaus met aardappelen en salade. Lekker een pilsje erbij. We spreken geen van beiden Frans maar het lukt ons wel om 2 pilsjes en een doosje kaas voor bij de tent van de ober te vragen.

Om 9 uur rijden we een veldje in met uitzicht op de Puy du Dome in de omgeving van Olby en zetten we snel de tentjes op. Voor het donker is staan ze en gaan we aan het bier. Ik zet deze tekst van de dag erop en ik denk dat de luikjes snel dicht zullen vallen. Vandaag 72 kilometer gereden, niet veel  maar serieus offroad.

IMG 5514uitzicht op Puy du DomeIMG 5516klaar voor de nacht

Puy du Dome -  La Grange                         142 km TETten                             maandag 27 juli

Met op de achtergrond de Puy du Dome zijn we naar bed gegaan. Wat een prachtig zicht en wat een rust ook. We zijn gisteren avond een boeren veld opgereden en voor het donker stond de tent. Een pilsje met lekker stuk worst en we zijn om half12 de tent in gegaan.

Om 8 uur gaan we onze tentje weer uit want de zon maakt het erg warm binnen. We eten het brood wat we bij Yvonne hebben meegenomen op met kaas wat we gistern in het restaurant hebben gekocht op. Heerlijke kaas zeg. Om 10 uur rijden we weg, we zitten gewoon aan de route (TET) dus kunnen het zo hervatten. Al snel gaan we onze eerste 'wattercrossing' door. Een riviertje, best nog wel diep en we gaan eerst even peilen of het niet te diep is. We lopen door het riviertje en zijn zelf al snel tot onze enkels nat. Spannend om de motoren er door te rijden maar ook gaaf. De eerste 3 uur is erg uitdagend en soms ook best hard werken en zwaar. In de middag is het veel asfalt maar dat is niet erg, lekker op je zadel zitten en de wind tegen je 'natte' lichaam aan. In het dorpje Vernines staat een grote wasbak vol met ijskoud bronwater. Wessel neemt gelijk bijna een duik en we vullen onze camelbags en flessen.

Als we in het dorpje Orcival komen, wie is daar nog niet geweest, kopen we middageten en eten we het in de schaduw op.
Na 2 uur rijden we over een bruggetje en zien een padje waar we in kunnen met de motoren. We gaan een bakkie koffie maken midden in het riviertje. We vliegen nog even met de drone en Wessel duikt nog even lekker onder in de rivier. Voor we verder rijden kijken we waar we avond gaan eten. We rijden naar Bort-Les-Orgues. We proberen verschillende restaurantjes maar daar bedienen ze niet op maandag en hier kan je alleen wat drinken. Onderweg zagen we een pizza tentje en gelukkig kunnen we daar terecht voor een lekkere Grande pizza met een pilsje.

Om 8 uur zijn we uitgegeten en gaan een plek voor de nacht zoeken. Wessel wil aan het riviertje zitten en binnen 20 minuten hebben we een fijne plaats gevonden. We zetten de tentjes snel op vlak bij het plaatsje La Grange want het wordt al donker. In tussen tijd heb ik twee lekkere speciaal biertjes koud in de rivier 'la Dordogne' gelegd en daarna duiken Wessel en ik er zelf ook in om het zweet van ons af te wassen in de hoop dat de muggen ons met rust laten.....helaas het is zelf zo erg dat we ons verslag in de tent bij Wessel moeten maken hahahaha

Weltrusten Holland,
Ben en Wessel

La Grange -  Puy Nachet                                       116 km geTET                                            dinsdag 28 juli

Niet alleen wij slapen hier! Het is gewoon druk met de beesten die we rond de tent horen. Ik heb direct bij de tent geen sporen gevonden maar ik ben dan ook geen indiaan maar ik weet wel zeker dat er herten en natuurlijk wildezwijnen zijn, in ieder geval sliepen hier vannacht twee wildezeugen!

Vandaag doen we op het gemakje, ik ga eerst broodjes halen en stokbrood voor onderweg met zeugenworst. Als ik terug ben op onze wildkamping is die kleine er al uit. We zetten lekker koffie en doen ons tegoed aan verse Croissants en stokbroodknacks. Over het riviertje La Auvergne vliegen veel roofvogels ik denk dat het grijze of zelfs een zwarte wouw is! Dezelfde die in Nederland, Brabant is gespot!

Voor we verder gaan TETten rijden we nog even naar het dorp om ons afval weg te gooien en we willen graag vers koud water in onze camelbags hebben want het is al dik 30 graden!

Oooo wat is de TET mooi, na even een km of 10 over de weg gaan we het bos weer in en na een half uur krijgen we een watercrossing waar we doorheen gaan! De camera zetten we natuurlijk neer voor het nageslacht! Het is nu zo warm dat we na het watercrossing gewoon in het riviertje gaan liggen met motorpak aan! Heerlijk en ook onderweg met de rij wind is het heerlijk koel en voelt het nu geen 30 maar 20 graden. Een hele middag in natte motorschoenen is niet echt bevordelijk voor opa zeug! Mijn grote tenen doen behoorlijk zeer. Ze zijn te lang nat en lijken echt opa voetjes!

We krijgen vanaf nu echt mooi offroad, mooiste dag tot nu toe! Lange stuken offroad met prachtige landschappen. We stoppen regelmatig om een foto te nemen. (Deze plaats ik later omdat ik hier nu geen tijd en zin in hebt) als we een tafel en bankje tegen komen gaan we eerst koffie drinken. Het is al 5 uur als we weer verder rijden en we zoeken iets waar we kunnen eten voor we een camping gaan zoeken. We willen vandaag even lekker warm douchen. We eten onder weg een lekkere dubbele hamburger met friet. De camping is vlakbij. 3 kilometer verder, pffff

In 10 minuten staan de tentjes en nemen we een lekkere Grimbergen met een stuk Franse worst omdat we het wel verdiend hebben.

IMG 5725hier kunnen we niet meer verder!

IMG 5731 need I say more?

Puy Nachet -   Argentat             De mooiste, zwaarste en de kortste dag TETten   30 km                                         woensdag 29 juli

Op de camping wakker worden is hem toch ook weer niet, zeker deze camping niet hoewel we niet eens zijn wakker geworden van de vele kinderen en de vele Nederlandse kinderen. Nee, het heeft geen avontuur en dat is waar Wessel en ik naar opzoek zijn, nou lees vooral verder!

Voor we naar de TET rijden, we zitten er ongeveer 20km van vandaan, gaan we eerst even tanken. We zijn nog maar net onderweg of Wessel zegt dat hij een lekke band heeft. Dat moest er een keer van komen en gelukkig hebben we thuis de achterbanden zelf vervangen. We stoppen aan de kant van de weg en gelukkig is het in het bos en dus kunnen we dit klusje in de schaduw doen. (Later plaatsen we TimeLapse) we zijn er al snel ander half uur mee bezig en voor goed en wel op de TET rijden is het al bijna half 4.....
IMG 5773Lekke band
Het is gelijk behoorlijk technies en we moeten vol aan de bak. Na ongeveer 10 kilometer zweten zie ik ineens een andere motor aankomen in een bocht. Als we kennismaken blijkt hij in Goes met Wessel op school te hebben gezeten en is zijn vader buurman (2 huizen verder) van Ad. En dat hij nog les heeft gehad in Bruinisse. Ongelofelijk om midden in Frankrijk mensen tegen te komen op een weggetje die op de meeste kaarten niet eens staan! We hebben ongeveer een uur verhalen uitgewisseld, reuze leuk! Gijs en Mick we hopen jullie zeker nog eens te zien, wie weet eens iets af te spreken om lekker offroad te gaan rijden. Goede reis verder!
IMG 5799 Gijs, Ben, Wessel en Mick
Als we verder rijden is het alweer 5 uur. Tijd om nog een stukje te rijden. Veel TET gaan we niet rijden vandaag! We moeten ook nog eten en dat blijkt toch altijd niet zo makkelijk te zijn in Frankrijk. We vinden een restaurant dat dicht is en daarom zoeken we een iets grotere plaats waar meer zaken zitten maar ook weer niet te ver van de route. In het plaatsje Argentat zitten een aantal zaken en is maar 20 minuten rijden. De prachtige wegen en die geven bij deze temperaturen lekker veel koele rijwind! We bestellen eerst een koud pilsje en eten entrecote en die gaat er goed in. Als we gegeten hebben is het ook alweer kwart over 8 en we besluiten om hier in het dorp naar de gemeente camping te gaan. Om kwart voor 10 staan de tentjes op!
IMG 5812Argentat

Tot morgen Nederland
(Foto’s en filmpjes worden later geplaatst, kom gerust een keer terug)

Argentat `-  Koeiewei aan Riviera La Jordanne                 wat was het warm zeg!                                       donderdag 30 juli

Mogeh, vandaag optijd eruit kijken of we vandaag wat verder komen haha (gaat niet echt lukken verklap ik al) Eerst lekker douchen en bakje koffie voor we een beetje kunnen bewegen. We moeten een stukje terugrijden naar de TET en in het dorp slaan we eerst broodjes en lekkers in. Als we de TET route hebben gevonden stoppen we pas weer in Teissieres-de-Cornet voor een bakkie koffie met baguette en een stuk droge worst waar we inmiddels op leven! Het is inmiddels 35 graden en hier boven waart een heerlijk windje. Jammer dat die ook 35 graden is.......

We zijn bij Cels naar de Decathlon in Aurillac gereden want ik heb nieuwe TET schoenen nodig. Deze heb ik ergens in de Drôme gekocht toen ik nog met Silvan (nu Sanne) motor reed volgens mij in 2009 dus mag het ook wel een keer! Heb ze ook een halve maat groter gekocht want niet alleen mijn buik groeit maar mijn voeten ook.....vrijdag 29 2
Om 4 uur rijden verder naar de route maar gaan eerst kijken of we straks ergens langs de route kunnen eten.  Ook gelijk biertje voor vanavond met wat lekkers. We staan op een kruising van de TET. We wilde eigenlijk richting de Pyreneeën dus verder naar beneden maar we hebben besloten om richting Castellane te rijden, in de hoop tot daar te komen. Hier zijn we vorig jaar begonnen.

We vinden iets waar we wat kunnen eten en nemen een hamburger waar ze alleen wat sla bij hebben, geen aardappelen of friet. We besluiten dus om naar een winkel te gaan om inkopen voor vanavond te doen. De eigenaar van de huis-tuin-en-keuken-restaurant weet een winkel die dichtbij is en toont ons een route die hij altijd loopt en daar ongeveer 45 minuten over doet. Op de motor schat hij 10 minuten. Het is offroad pad dat helemaal over de bergtop gaat. Hij wil ons wel met de auto het eerste stuk wijzen en we rijden achter hem aan. Het lijkt op de TET maar dan gaat het ineens stijl omhoog en is de ondergrond erg los. Mijn voorwiel zoekt zijn weg die ik niet wil en ik kukel er vanaf en met een koprol van een jonge God en sta gelijk op want mijn motor wil volgas alleen verder en ik zet hem snel uit. Samen met Wes zetten we hem recht en ga ik verder. Wessel rijdt nu voor en na een meter of 30 zet hij met een mooie achterwaartse koprol (met motor en al) de stand op 1-1. Ik zie de benzine eruit lopen maar kan mijn motor niet snel genoeg neerzetten omdat er nergens iets recht is. Wessel springt op en en met een snok trekt hij zijn motor recht zodat er geen benzine meer uit loopt!
We zijn allebei behoorlijk vermoeid en het is ook 39 graden en in ons motorpak loopt de temperatuur op tot gevaarlijke waarden en koelen is noodzaak. Ik ga te voet even kijken hoe het verder omhoog is maar we besluiten om terug naar beneden te rijden. We moeten hier onze meerdere in herkennen! Gelukkig zijn we ook een klein riviertje over gestoken en we duiken er bijna in. Dat hadden we even nodig. We vullen onze camelbacks met ‘vers’ en vooral koud Frans rivierwater en gaan op het gemakje, vermoeid, verhit, naar beneden.

Als we uiteindelijk beneden in het dorpje zijn gaan we eerst boodschapjes halen voor als we bij de tentjes zitten. We willen perse aan een riviertje wildkamperen en dan willen we ook een biertje en wat te eten. We rijden als een gek naar Aurillac want daar zijn de winkels open tot half 8 en dat kunnen we net halen....... als we door het dorpje St Simon rijden zien we een klein winkeltje. We stoppen en kopen alles en gaan op jacht naar een mooi plekje voor de nacht. Het is inmiddels al half 9 als we op onze wild kampeerplek aankomen. Het is een koeienwei met lang gras. We rijden richting het riviertje en zetten de motors zo dat ze niet te zien zijn. Prachtig plekje en de rivier loopt langs de tenten. We gaan eerst zwemmen en ons wassen want we drinken als zeugen van al dat zweet!

We zetten onze tentjes op en gaan aan een lekkere Leffe en ik bak een pan met aardappelen en een lekkere kippenpoot. Als ik dit type is het half 11 en zitten we in het pikken donker. Het enige wat we horen zijn de koeien, hun bellen rond hun nek, krekels en de rivier. Afijn we ervaren de vrijheid, het avontuur en ik denk dat we heerlijk zullen slapen. Ben benieuwd of we morgen wakker worden met de koeien rondom ons tentjes.....vrijdag 29 1 vrijdag 29 3Wessel in zijn lekker binnenband

Trusten iedereen die meeleest en meeleeft
Wessel en Ben

Koeiewei aan Riviera La Jordanne  -  Koeienwei aan de rivier Ruisseau du Roc des Mons                                           vrijdag 31 juli

Wat is het heerlijk wakker geworden in de koeienwei! Op het gemakje staan we op en drinken een bakje koffie en dan rijden we rijden om half 11 naar St Simon voor bacette, kaas en blikje vis en gaan dan naar de route die hier vlakbij is. Snel tanken want Wessel moet hem al op reserve zetten. Onderweg komen we een publiek toilet tegen en Wes wil hier even poepen.

Op het eerste stuk krijgen we veel asfalt maar als we er dan af moeten, moeten we een half uur staan op een zeer stenig stuk en is er van ontwijken van grote stenen geen spraken meer! De bandjes krijgen er van langs en mijn knieën ook! Het is topsport en als ik straks terug in Nederland ben heb ik weer een sixpack! Om 13:00 uur toppen we bij een bankje voor de lunche, we nemen even goed rust. Als we boven in een dorpje komen is de weg afgesloten ivm werkzaamheden aan het asfalt. We rijden de andere kant op en Wessel ziet op zijn navigatie dat er een andere weg weer richting de TET loopt. Hij wordt al aardig handig met navigeren!

Om kwart over 5 zijn we bij de Carefour in Andelat waar we ons avondeten en biertjes gaan halen. We moeten hiervoor wel een stukje terugrijden maar met rijden maak je wind en dat is bij deze temperaturen best lekker. Met de boodschappen gaan we op zoek naar een plek waar we onze tentje kunnen opzetten en om kwart over 7 hebben we die gevonden. Weer een koeienwei met een prima riviertje die hard genoeg stroomt en herrie maakt om straks lekker in slaap te vallen.

We spoelen eerst het zweet van deze dag van ons af, en dat rivierwater is dan toch echt wel koud hoor! Maar het is bittere noodzaak anders worden we opgevreten door de muggen en ander insectenbeesten. Het plaatsje in de buurt heet Lieutadès. Het wordt een zwoele nacht en volgens mij twijfelt Wessel of hij in zijn tent of in zijn hangmat te gaan slapen! Ook rijdt hij zijn Honda de rivier in want watercrossings zijn toch wel leuk. Maar het wordt een fotoshoot, echt leuk. Eruit gaat op zijn Wessels! Zijn motorvrienden noemen hem ‘WesselWheely’ dus komt hij met een Wheely uit de rivier gereden! vrijdag 30 juli 5 vrijdag 30 juli 4
Koeienwei aan de rivier Ruisseau du Roc des Mons - Koeienwei op Montbel                                          zaterdag 1 augustus

Vandaag eten we gebakken aardappelen met kip, tja zelfde als gisteren maar toen vonden we het ook allebei goed smaken. Een halve liter Leffe erbij, heerlijk en het is tenslotte vakantie. Het begint al wat te schemeren en dan is het hoogste tijd om de tentjes op te gaan zetten en die staan net voor het donker is. Het is om half 11 nog 26 graden en we nemen nog een afzakkertje. Ik ben benieuwd of er een vos langs komt vannacht want er ligt vossenpoep bij de motoren. Ik laat iig de kippenbotjes voor hem op een bordje liggen, ben benieuwd! Ik duik met tent in want ik begin het wel te voelen dat we al zolang onderweg zijn en om half 12 gaan de luikjes dicht. Wessel blijft nog even in zijn hangmat liggen en als ik om 12 uur langs loopt ligt hij te pitten. De volgende morgen zegt hij dat hij rond 1 uur zijn tent in gekropen.

Vanmorgen ben ik vroeg wakker, Wessel licht nog in dromenland op zijn KTM 990 Wheelys te maken op de route in Zuid-Frankrijk! Ik zet een bak koffie en zet de tekst van gisteren op de site. We doen net als iedere dag op het gemakje. Om half elf rijden we de koeienwei uit om bijna direct het bos in te rijden, de TET van zaterdag is begonnen.
Als we net het bos uitkomen zien we 2 Afrika Twins aan de kant staan. Twee Franssozen die de TET in eigen land aan het rijden zijn. We maken een praatje en maken wat foto’s die we naar elkaar sturen. Leuk dit zijn nummer 3 en 4 TET’ters die we tegen komen.
Om half 2 stoppen we voor het middageten. We hebben nog net genoeg en kijken waar we avondeten kunnen halen voor als we een plekje hebben gevonden. We gaan naar Mende want dat is de dichts bijzijnde stad en he tis maar 10km van de TET. We tanken gelijk even want morgen is het zondag en we gaan dan terug naar Nades.
Als we weer op de route zitten rijden we van half 6 tot 7 door het bos en we zien verschillende plekken waar we prima kunnen wildkamperen maar we rijden toch steeds door. De plek voor onze laatste wildkampeeeplek moet bijzonder zijn. Wessel verliest zijn kentekenplaathouder en zij kenteken hangt aan een ijzerdraadje wat we expres eraan hebben gemaakt, anders had hij de laatste dag zonder kentenplaat door Frankrijk moeten rijden. Ook lijkt het dat Wessel zijn achterband platter staat. Hij merkt het zelf eigenlijk niets van. We stoppen en kijken hoeveel druk er nog in zit. 0,8 bar.....oei weer lek? Gelukkig is het zijn ventiel die wat lekt. Die is de afgelopen dagen gewoon een beetje los getrild door de afgelopen 700km offroad, pffff gelukkig!
Als we het bos uitrijden waar we al meer dan een uur doorheen rijden zien we een pad omhoog net voor het dorpje Montbel en gaan omhoog. Het is al kwart over 7 en we gaan kijken. En ja hoor, een prachtige koeienwei hahaha. Als we de wei met de motor doorrijden zien we een grote spar staan waar de koeien schaduw vinden voor de zon. Het ligt onder de eikels en koeienvlaaien maar volgens ons een prima ondergrond voor de motoren en de tentjes. Om 8 uur gaan we eten, heerlijke witte bonen in tomatensaus met worst lekker met gebakken aardappeltjes en een Leffe.

Koeienwei op Montbel    - onderweg naar Nades                                      zondag 2 augustus
We zijn onderweg naar Nades, laatste dag op de motor en zoals BartBart zegt, aan alles komt een eind!